Proces učení

30. března 2015 v 11:51 | Týnka |  Psychologie
Proces učení


Učení je proces, v jehož průběhu člověk mění:
  • svůj soubor poznatků
  • své formy chování a způsoby činnosti
  • své vlastnosti osobnosti a obraz sebe sama i druhých
  • své vztahy k sobě, k lidem kolem sebe a ke společnosti
Fáze:
  1. Motivační - slabá a silná motivace
  2. Poznávací - seznámení s problémem a proniknutí do něj
  3. Výkonná - pochopení, vyřešení problému, osvojení látky
  4. Kontrolní - prověření naučeného
Druhy:
  • senzomotorické - smyslově pohybové, rozvoj názornosti a pohybové stránky činnosti
  • vědomostní - osvojení poznatků
  • intelektové - osvojení řešení problémů či úloh
  • sociální - učení sociální interakci
Podmínky, hlediska učební strategie:
  • Motivace - pokud je příliš silná, může vést ke stresu, příliš slabá a nenaučení
  • intelektové schopnosti - velmi důležité
  • únava - fyzická, duševní
  • pracovní zázemí - stůl, pracovní místo
  • metody učení
  • čas
  • interakce - skupinové učení, samostatné
  • zvukové - učení v tichu, za doprovodu hudby
  • materiálové - učení z knihy, ze sešitu, ze skript
  • fyzické - v pohybu, v určité poloze
Zapamatování
  • sluch 10%
  • zrak 15%
  • sluch i zrak 20%
  • diskuze 40%
  • zážitek a činnost 80%
  • učení druhého 90%
Kognitivní učební styly
  • Vizuální typ - sedí rovně, nevrtí se, musí mít přehled a na vše dobře vidět, klidný dech, mívá vyšší hlas, častěji mrká, bývá pořádný a čistotný, hůře rozumí verbálním návodům
  • Auditivní typ - nesedí klidně, pohybuje se do rytmu, mívá mírně nakloněnou hlavu, naslouchá preferenčním uchem, dýchá níž, sám pro sebe si opakuje
  • Kynestetický typ - nekoordinované pohyby, velké problémy ve třídě, silná gestikulace, hlubší hlas i dech
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama